Finalkonsert med solister, kör och kammarorkester

SÖNDAG 13 JULI KL. 19.00  DJURA KYRKA

Finalkonsert med solister, kör och kammarorkester
Ur Messias av G. F. Händel

                                                                                                                                                                                                  Medverkande artister: Hedda Lund Koch, sopran, Kari Koskinen, alt, David Risberg, baryton
Djura kör, Fredrik Winberg, körledare, Djurakapellet, Mats Liljefors, dirigent.

Djurakapellet 2025: Miriam Liljefors, violin, Erik Arnberg, violin, Henry Gammelgård, viola, David Gammelgård, cello, Sven-Erik Johansson, bas.

Musikveckan avrundas traditionsenligt med kör, orkester och solister. I år presenteras en konsertversion av Händels Messias, ett av musikhistoriens mest älskade och mest spelade verk. Det uruppfördes 1742 och blev en sådan framgång att verket återkom årligen i London därefter, något mycket ovanligt på den tiden. Den mest kända satsen är utan tvekan Halleluja, ett ikonstycke för körsångare. Tre unga operastjärnor svarar för soloinsatserna.

 

Hedda Lund Koch, sopran

Hedda Lund Koch är en svensk/norsk sopran. Hon har sen barnsben sjungit på gudstjänster, högmässor och på dop. Hedda började sina sångliga studier med klassisk sång vid Skien videregående skole i Telemark. Efter detta studerade på Musikhögskolan Ingesund där hon gick ett årsstudium i musik och senare tog sin musiklärarexamen 2019. Hedda har också studerat opera vid Operahögskolan i Oslo och Operahögskolan i Göteborg där hon blev klar 2022. Som solist har hon framträtt runt om i Sverige och Norge med allt från barock till nyskrivna verk. Hon gjorde bland annat rollen Flickan med Svavelstickorna i den nyskrivna operan Circusstoft tillsammans med Camerata Nordica. Hedda har även spelat Papagena i Trollflöjten, Serpina i La Serva Padrona, Ismene i den nyskrivna operan De Etterlatte och 2022 sjöng hon rollen som Siren i Herr Arnes Penningar på Göteborgsoperan. På senaste har hon bland annat sjungit Brittens Les Illuminations för sopran och stråkorkester, Svenska Mässan av Roman och Bach Matteuspassionen.

Kari Koskinen, mezzosopran

Kari Koskinen, mezzosopran och alt är född i Bjursås utanför Falun. Redan som liten förälskade hon sig i operakonsten och började att sjunga vid nio års ålder. Hon har tidigare utbildat sig vid Musikkonservatoriet Falun och Vadstena Sång och Pianoakademi. 2023 tog hon slutexamen efter tre års studier på Institutionen för Opera på Stockholms Konstnärliga högskola (Operahögskolan).
Operadebuten skedde sommaren 2019 som Tredje damen i Mozarts Trollflöjten på Opera på Skäret i Kopparberg. Därefter sjöng hon Dryaden i Ariadne från Naxos på Kunglia Operan 2022, Blomsterflickan i Parsifal på Kunglia Operan 2024 och Tredje damen i Trollflöjten på Folkoperan 2025 . Hon har tilldelats det prestigefyllda Joel Berglund-stipendiet, stipendier ur Erik Grudds stiftelse och Kungl. Musikaliska Akademien, Hans Björklund från Kungliga Operan för att nämna några.

David Risberg, baryton

David har på kort tid slagit igenom på de svenska operascenerna. Efter studier vid Kungliga musikhögskolan och Stockholms konstnärliga högskola har han framträtt i roller som Mr Darcy i Daniel Nelsons opera Stolthet och fördom på Norrlandsoperan. David har debuterat som Marcello i la Boheme i Malmö Operas turnéproduktion, följt av ytterligare en rolldebut som Demetrius i Brittens En midsommarnattsdröm på Kungliga Operan. Detta följdes av ytterligare två roller på samma scen; Marco i Gianni Schicchi och rollen som Bello i la Fanciulla del west. David har även framträtt som Paul i Philip Glass les Enfants terribles i Stockholm i en produktion av det fria operakompaniet Kamraterna. Utöver detta är David även anlitad som oratoriesångare med ensembler som Drottningholms barockensemble, Ann Wallström, Rebaroque med flera.

Djura kör

Djura kyrko- och hembygdskör verkar i Djura församling och räknar sin historia från 1892, då den omnämns i samband med kapellets återinvigning. Genom dessa över hundra år har kören har utvecklats, även om uppsättningen är lika som i djurakörens barndom. Körmedlemmar har tillkommit, traskat och gått eller färdats på olika vis mellan byarna och skolan eller sockenstugan i kyrkbyn i alla slag av väglag och väder, sjungit en tid, och vandrat vidare. Sång i kyrkan vid kyrkoårets högtider och lovsångsdagar har varit stadiga och återkommande inslag, till glädje för såväl körmedlemmar som för hela församlingen.

Fredrik Winberg, körledare

Fredrik Winberg, körledare, började som stråkmusiker innan han via musikklasser och privata studier kom in på sångarbanan, och därefter dirigering på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, där han tog diplom i kördirigering 2002. Därefter har han arbetat i 23 år med att utbilda ungdomar i musik och i synnerhet i sång på Adolf Fredriks musikklasser, där han sedan 2017 även lett legendariska Adolf Fredriks Flickkör. Därutöver har han frilansat som sångare, dirigent och pedagog, samt undervisat i körmetodik och dirigering vid Musikhögskolorna i Örebro och Stockholm. 2024 gick flyttlasset till Leksand och Djura församling, där han nu arbetar som musiker och leder Djura kyrko- och hembygdskör, Djura barnkör och Leksands Flickkör.

Mats Liljefors, dirigent

Mats Liljefors, festivalens ledare, är violinist och dirigent. Han studerade musik i Stockholm och vid
konservatoriet i  Luzern. Mats debuterade som violinsolist i Stockholm 1960 och grundade
Stockholms ensemblen 1970. Mats är grundare av och var konstnärlig ledare för Musik på Slottet i
Stockholm år 1970-2015. Han var förste gästdirigent vid St. Petersburg Hermitage Symphony Orchestra 1994 och chef för Royal Baltic Festivals. Mats var även professor i dirigering och violinspel vid Moorhead State College i Minnesota 1972.
Mats har gästspelat runt om i världen med Stockholms ensemblen/Royal Swedish Chamber Orchestra i bl. a. Sydamerika, USA, Japan, Frankrike och Tyskland (Berlin filharmonikerna). Han dirigerade den första operagalan på Johanneshovs isstadion 1985 (Aida) och har varit gästdirigent hos symfoniorkestrar i Europa och USA, vid Münchenoperan och på Sofias operafestspel.