Operans förtrollade värld

ONSDAG 9 JULI, KL.19.00, DJURA KYRKA

Arior och duetter av:

Mozart, Donizetti, Verdi, Puccini m fl.

Medverkande artister: AnnLouice Lögdlund, sopran, Theodor Uggla, tenor och Inese Klotina, piano.

Tänk att få omslutas av världens vackraste arior och duetter i Djuras fina 1700-talskyrka.  Operamusik när den är som vackrast och lättast att älska. Njut av ett urval klingande pärlor ur Trollflöjten av Mozart, La Favorita och Regementets dotter av Donizetti, La Bohème och Tosca av Puccini, Läderlappen av Strauss, Leendets land av Lehar m.fl.

 

AnnLouice Lögdlund, sopran

Hon gjorde sin debut som Brangäne i Tristan och Isolde vid Wermland Opera 2000. En roll som resulterade i att hon fick Svenska Wagnersällskapets Bayreuthstipendium. På Wermland Opera sjöng hon Miss Todd i En smärre skandal av Menotti, vilken sedan bjöd in henne för att göra en konsert vid hans festival i Spoleto, Italien.

AnnLouice har gjort flera roller av Mozart bl.a Arminda i La Finta Giardiniera på Kungliga Operan, Fiordiligi i Cosi fan tutte och Donna Anna i Don Giovanni på Wermland Opera, den senare gjorde hon även på Folkoperan/Confidencen i Stockholm.

2003 gjorde hon titelrollen i Fidelio av Beethoven på Wermland Opera, en roll som hon också gjorde inom ramen för Trilogin 2014-15. Andra roller på Wermland Opera i urval är Mimi i Konwitschnys uppsättning av La Bohème, Maddalena i Rigoletto, Santuzza i Cavalleria Rusticana, Abigaille i Nabucco, Ängeln i Johannespassionen, Silvia i L’Orfeo, titelrollen i Adriana Lecouvreur samt Leonora i Ödets Makt. Våren 2016 sjöng hon rollen som Marie/Marietta i Korngolds Die Tote Stadt på Wermland Opera, vilket medförde Tidskriften Operas pris 2016. Hösten 2019 sjöng hon rollen som Laila Viklund (Lady Billows) i Albert Herring på Wermland Opera. Därefter medverkade hon i Pajazzo och Gianni Schicchi (Zita) hösten 2021. Våren 2022 såg vi henne i rollerna som Ultraviolet/Persephone i Eurydike och i Titanic the Musical spelade hon rollen som Ida Straus. Våren 2023 sjöng hon titelrollen i AIDA på Wermland Operas stora scen och 2024 titelrollen i Tosca på samma scen.

Wagnerroller på Wermland Opera: Waltraute i Valkyrian, Brangäne i Tristan och Isolde, Kundry i Parsifal (som hon också har gjort i Mannheim.I Wermland Operas omtalade uppsättning av Ringen sjöng hon Brünnhilde i Valkyrian, Siegfried och Ragnarök. Rollen som Brünnhilde gjorde hon även i Göteborgsoperans uppsättning av Valkyrian 2019 och Ragnarök hösten 2021. 

Hon har också gjort bejublade framträdanden som Kundry i Parsifal på Malmö Opera och sjungit Brünnhilde i Valkyrian på Kungliga Operan i Stockholm. Dessutom har hon gjort Goneril i Lear på Malmö Opera och rolldebuterat som Turandot på Helsingforsoperan samt på Folkoperan hösten 2017.

Som konsertsångerska har hon bland mycket annat sjungit Vier Letzte Lieder och Wesendoncklieder med Wermland Operas orkester. De senare har hon även sjungit med Hiroshimas Symfoniorkester i Hiroshima, Japan. Hon har sjungit Mahlers Rückertlieder samt sjungit rollen som Karolina i Karolinas sömn av Anders Eliasson på Wermland Opera. AnnLouice medverkar ofta som solist vid konserter med Wermland Operas orkester.

Theodor Uggla, tenor

 

 Theodor Uggla är en svensk lyrisk tenor, uppvuxen i Stockholm och bosatt i Malmö. Han har studerat vid Dutch National Opera Academy i Amsterdam, Royal College of Music i London och Musikhögskolan i Malmö.
Hösten 2017 gjorde Theodor sin operadebut, då han medverkade i Wermlandsoperans uppsättning av Bohuslav Martinůs opera “The Greek Passion”. Sedan dess har han fått möjligheten att utforska ett flertal roller på scener i Sverige och Europa, såsom Tamino i Mozarts Trollflöjten (DNOA, 2022), Don Ottavio i Don Giovanni (Opera Warberg, 2022) och Alberto i Rossinis La Gazzetta (Läckö Slott 2024).
Theodor har också medverkat som solist i passioner, requiem och andra konserter.
På hovets inbjudan fick han  äran att som solist framföra Bernadotte-sånger vid högtidlighållandet av kungafamiljens tvåhundraårsjubileum som hölls i Pau (Frankrike) 2018.
Nu vänder Theodor sin uppmärksamhet mot de Skandinaviska scenerna, och säsongen 2023/24 gjorde han sin första roll på Malmö Opera; Kungen i Sherlock och sångerskan som kommer repriseras hösten 2025 på samma scen. Innan dess kommer han göra sin debut vid Det Konglige Teater i Köpenhamn i Wagners Die Meistersinger von Nürnberg våren 2025 och våren 2026 sjunger hans Prins Ramiro i Unga Operans uppsättning av Rossinis Askungen vid Kungliga Operan i Stockholm.
Theodor var även mottagare av Anders Walls Confidencenstipendium 2019 och representeras av Svanholm Artists.

Inese Klotina, piano

Inese Klotina föddes 1979 i Riga. Hon är bosatt i Sverige sedan 2005. Inese började spela piano i den tidiga barndomen efter att ha förtrollats av skönheten som ett gammalt upprätt piano i morföräldrarnas hem utstrålade. Hennes första pianolärare vid sex års ålder var Alise Kvasova, en raffinerad Mozart tolkare med stor förmåga att entusiasmera de yngre eleverna på Emils Darzins Musikskola i Riga. Därefter studerade Inese för professor Ilze Graubina på Jazeps Vitols Lettiska Musikakademi. Denna pianolärare hade varit elev till den legendariske pianisten Jakov Flier, och hon hade vunnit det prestigefyllda förstapriset i den andra J.S. Bach tävlingen i Leipzig 1964. Under sitt sista år på Jazeps Vitols Lettiska Musikakademi tilldelades Inese ett stipendium för studier vid Guildhall School of Music & Drama i London, där hon studerade för professor Joan Havill. Här kom nya intryck och idéer från andra sätt att utöva musik att fogas till och utmana hennes tidare musikutbildning inom den rysk-lettiska musiktraditionen.

Efter två års studier och en Master Degree in Musical Performance fortsatte hon sina studier vid Guildhall på programmet Professional Accompaniment Course. År 2005 flyttade Inese till Sverige och började studera för professor Staffan Scheja på KungligaMusikhögskolan i Stockholm. Vid examen 2008 tilldelades hon Kungliga Musikhögskolans Jetong som den mest framstående eleven det året. Inese Klotina har deltagit i och vunnit priser vid internationella pianotävlingar i Ukraina, Sverige, Frankrike, Andorra, Litauen, Spanien och England. Under sin studietid i Lettland tilldelades Inese ett flertal stipendier och priser, bland annat The Young Talents of Latvia Scholarship och ett stipendium från Yamaha Music Foundation of Europe. På Guildhall School of Music of Drama vann hon skolans Beethoven Prize, Accompanist Prize och Ivan Sutton Chamber Music Prize samt tilldelades Martin Jones Musical ScholarshipCraxton Memorial TrustScholarship och även Baltic State Scholarship. I Sverige har Inese mottagit stipendier från Musikaliska Akademien, Dante Alighieri Sällskapet, Musik på Slottets Mats Liljefors StipendiumKungliga Musikhögskolans stipendium till minne av professor Gunnar Hallhagen samt Kungliga MusikaliskaAkademiens/Folkets Hus och Parkers Jenny Lind stipendium för pianoackompanjemang, som även innebar en turné i Sverige och USA med 2007 års Jenny Lind Stipendiat, sopranen Paulina Pfeiffer. 

Hösten 2007 släppte Inese sin första CD på Iliad Records Nikolai Medtner Piano Works,musik av den ryske tonsättaren som var samtidig med och vän till S. Rachmaninoff. CDn fick ett varmt mottagande av såväl recensenter som experter på Medtners musik både i Sverige och utomlands. 

Inese Klotina har gjort inspelningar för Lettisk radio och TV samt anlitats som solist, kammarmusiker och ackompanjatör i England, Spanien, Tyskland, Frankrike, Island, Lettland, Malta och Schweiz. I Sverige har hon bland annat framträtt på Nybrokajen 11 i Stockholm, i Rikssalen på Stockholms Slott, Forum Kultur, Kammaren, Västerås Konserthus, Dunkers Kulturhus, Helsingborg, Göteborgs pianofestival och Sommarmusik på Lundsberg.

Sedan 2011 är Inese anställd som repetitör och ackompanjatör på Kungliga Operan, Stockholm, ett uppdrag som hon kombinerar med en intensiv karriär som solist och kammarmusiker och tidigare även med ett uppdrag som tutor i kammarmusik vid Uppsala Universitet.

Inese Klotina har en bred repertoar med focus på musik av Beethoven, romantikens musik, rysk och skandinavisk musik. Hon har beskrivits som en en känslig pianist med sjungande ton, stort dynamiskt omfång och ett vilt musikaliskt temperament. Hennes tolkningar av kompositioner av större omfång kännetecknas av en klar makrostruktur och en exceptionell gestaltning, samt av hennes förmåga att finna och förmedla det omedelbara i det mer finstilta.